1858992.jpg

  1.           Hei kulkuri, sinä vanha vaeltaja!

    Oletko rauhan sydämeesi saanut?

                Onko majasi paikka löytynyt -uneksija?

    Oletko ystävän uuden matkallas tavannut?

                Metsiin vihreisiin, - sinä taasko karkaat!

    Vaiko merelle aavalle veresi vie?

               Joko viimein laaksoon kauniiseen juurrut?

    Päättymätönkö, -mailman matkas on tie!

               Vuorellekko taas sinun käydä täytyy?

    Onko olos kurja, - niin lohduton?

               Mistä viimein sun kotis löytyy!

    Tie edessäs' aina, - onko loputon?

  2.          No hei, sinä kysyjä nuori!

    Olen jo saanut sydämeen rauhan.

               On tuttu mulle suuri vuori.

    Myös laakson tunnen tuulen lauhan.

               Tunnen maan, ja myös meren sykkeen.

    Metsän puiden kuiskeen tunnen huiman.

               Laulaa aalto mulle ilmoin säkeen.

    Talven kylmät viimat, -pakkasen tunnen tuiman!

  3.         - Niin ja koti! Se tupa pien' -ainn' syömessäin

    mukanani seuraa.

               Ajatus vain, ja kotonani olen taas, miss' milloinkin

    kuljen, ja vaikka kohtalo mulle nauraa. -